Transport
Bangkok er berygtet for trafikkaos og lange bilkøer og der er også noget om snakken. Ligesom andre storbyer i eksplosiv vækst har infrastrukturen i Bangkok ikke kunnet følge med befolkningstilvæksten og antallet af biler. På forunderligvis er det alligevel lykkedes Thaierne at skabe et netværk af transportmuligheder som gør, at man ikke behøver sidde fast i en taxa. Nedenunder finder du en introduktion til transport rundt i Bangkok.
BTS:
Skytrain netværket består af to linjer hævet over jorden på skinner. BTS systemet er den klart nemmeste og mest behagelige måde at komme rundt i Bangkok på. Vognene har aircondition og kører hvert 5 minut. Der kan godt være trangt i myldretiden, men det er langt fra så slemt som for eksempel i Tokyo.
De to BTS linjer, henholdvis Sukhumvit linjen og Silom linjen dækker det meste af Bangkok’s moderne centrum. Sukhumvit linjen kører fra Chatuchak (Weekend Markedet) i nord til On Nut i syd og stopper undervejs ved blandt andet Siam Square (BTS Siam), hvor der er skifte til Silom linjen, og flere andre stop langs Sukhumvit. Silom linjen kører fra National Stadium (MBK Shopping Center), til Saphan Taksin (Chao Praya floden). Det er derfor muligt at komme de fleste steder hen med undtagelse af den gamlde bydel Banglamphoo, som ligger isoleret også i forhold til metroen (MRT).
Der er flere måder at købe billet på. Den simpleste måde er at købe billet til der hvor man skal hen i en automat på stationen. Det koster mellem 15 og 40 baht (2.5 til 6.5 kr). Det er priser som den danske offentlige transport burde tage ved lære af! Derudover kan man købe kort der gælder for en dag eller kort med et fast antal ture på. Begge er billigere end at købe det samme antal billetter.
MRT:
MRT er Bangkok’s metro og dækker de områder som BTS’en ikke dækker. Du kan skifte mellem de to på Asok BTS og ved Sala Daeng BTS. Metroen er ligesom Skytrain topmoderne og airconditioneret. Der er kun en linje, som kører fra Chatuchak i nord til hovedbane gården Huamlamphong i syd. Undervejs kører metroen ad den meget trafikerede vej Ratchada, hjemsted for mange hoteller og karaoke “paladser”. Ved Sukhumvit MRT kan der skiftes til Asok BTS. Herefter drejer metroen sydpå mod Silom og Satorn inden den stopper i Hualamphong. Man køber billetter på stationerne og her kan man også købe diverse rabatkort. BTS og MRT er to separate systemer, så man kan desværre ikke bruge billetter fra den ene på den anden. Metroen er mest anvendelig når man skal til Hualamphong for at tage et tog og ikke har lyst til at køre i taxa, eller hvis man skal ud til Ratchada.
Chao Praya færger
Chao Praya er navnet på den flod er navnet på den flod som bugter sig igennem Bangkok og er til idag hovedvejen for transport af varer. Der sejler flere færger på floden og de er både hurtige, behagelige og spændende at benytte. Faktisk er det hurtigst at tage en færge, hvis man for eksempel skal fra Kao San Road til Chinatown. Selve turen er en oplevelse i sig selv, hvor man får et fantastisk udsyn til Bangkok’s templer, hoteller og beboelse set fra søsiden. Prisen ligger på mellem 21-30 baht (ca. 3 til 5 kr).
Kanal både:
Bangkok var engang kendt som Østens Venedig, på grund af de mange kanaler (Thai: Khlong) som udgjorde kernen i transport netværket, men da byen voksede blev de fleste kanaler asfalteret og mange af dem forsvandt helt. I dag er der stadig et par kanaler tilbage, som man stadig kan sejle på. Khlong Saen Saeb er den største. Her sejler der hurtige kanal både, som er en sjov oplevelse. Saen Saen strækker sig helt fra Banglamphu til Ramkhamhaeng og passerer blandt andet tæt forbi Siam Square , MBK og Pratunam markedet. Det gælder om at holde tungen lige i munden når man skal ombord på en af bådene som kun stopper helt kort ved kajen. Vandet i kanalerne er nemlig meget beskidt og i mange tilfælde giftigt, så det gælder altså om ikke at falde i!
Bus:
Bangkok har et utal af busruter som dækker alle afkroge af byen og mange forskellige slags busser. Desværre er det ikke sådan ligetil at finde ud af hvilken bus der kører hvorhen og hvornår med mindre man taler og læser Thai. Det bør dog ikke afholde de eventyrlystne til at hoppe på en bus og håbe på det er den rigtige, men det er nok de færreste der vil få brug for det, når Taxa’er er så billige. De lokale busser i Bangkok findes i mange varianter lige fra de små grønne busser som sprutter afsted, til behagelige airconditionerede busser. Der er også et hav af minibusser som kører fra Victory Monument BTS til alle afkroge af landet. Skal man ud af Bangkok til for eksempel Pattaya, Hua Hin, Ayuthaya eller helt til Cambodja, kan man tage de udmærkede offentlige langturs busser. Der findes 3 klasser og det er stærkt anbefalet at tage enten 1.klasse eller VIP busserne.
Der er tre store buscentraler i Bangkok: Mo Chit med busser mod Nord og Nord-Øst til Chiang Mai og Isaan, Ekamai med busser mod Øst, Pattaya og Ko Chang, og ‘Southern Bus Station’ i Thon Buri, som kører sydpå til blandt andet Phuket og Ko Samui.
Taxi:
Der er mere end 70.000 taxier i Bangkok og priserne er meget lave set med danske øjne. Stort set alle steder i Bangkok, på alle døgnets tidspunkter kan du finde en taxa ved at stille dig ud til den nærmeste vej. Taxier i Bangkok er Toyata Corollaer, nogen i bedre stand end andre, men generelt helt ok. Det koster meget lidt at køre i Taxi i Bangkok, taxameteret begynder på 35 baht (ca. 6 kr) og stiger så pr. antal kørte kilometer og brugt tid. Regn dog ikke med danske tilstande, hvor et rødt lys koster en formue. En tur på en halv time i Bangkok koster sjældent over 5o kr og den gennemsnitlige tur koster vel 15-20 kr.
Det gælder dog kun hvis taxi chaufføren sætter taxameteret til. De fleste turister kommer de første par dage ud for taxichauffører som nægter at bruge taximeter eller som lige skal vise en skrædder først. Her er der ikke tale om almindelige taxichauffører, men plattenslagere som hænger ud foran hoteller og lignende og så tager overpris. Derfor er det bedste råd at holde sig væk fra taxier som holder parkeret, eller chauffører som henvender sig uopfordret. Kald i stedet på en taxi ved en vej og sæt jer så ind og sig hvor I skal hen. I langt de fleste tilfælde bliver taximeteret sat til, men gør det ikke det, så hop bare ud igen. Der kommer altid en taxi mere i Bangkok. Den eneste fordel ved at køre med de dyrere taxier uden taximeter er, at chaufførerne ofte taler bedre engelsk.
Tuk-Tuk
En Tuk-Tuk er en slags trehjulet motoriseret Rickshaw og en unik Thailandsk opfindelse. Tuk-Tuk’en er et Thailandsk nationalklenodie og var tidligere meget udbredt, men er i dag mest brugt for turister og Thaier som skal transportere mange varer med hjem. Tag endelig en tur i en Tuk-Tuk, det er en sjov oplevelse og hører med til et besøg i Bangkok. Tuk-Tuk’er bruger ikke taxameter, så her skal der forhandles. Regn med at skulle betale mere end en taxa eller accepter at besøge en skrædder eller juveler i bytte for en meget lavere pris. Tuk-Tuk chaufførerne får benzin kuponner af disse butikker og også kommission af eventuelle salg. Det kan godt betale sig at tage sådan en tur med en Tuk-Tuk, hvor man får set noget sightseeing for bare et par baht. Man skal så bare passe på med ikke at lade sig overtale til at købe noget på nogen af de obligatoriske stop. Skræddere eller juvelerer som bruger Tuk-Tuk’er til at få kunder, er oftest væsentlig dyrere end markedsprisen.
Motorcykel Taxa:
Motorcykel taxaerne (på Thai ‘Motocy’) er ikke for dem der er bange af sig. En motorcykel taxa er, som navnet antyder, en motorcykel, oftest en scooter, som man så sætter sig bag på. Motorcykel taxaerne kan kendes på at chaufførerne har orange veste på. De bruges mest til at køre op og ned af Soi’erne (sidegaderne) og fra BTS stationer og shoppingcentre. Det kan måske virke dumdristigt at sætte sig op på en motorcykel i Bangkok’s kaotiske traffik, men motorcykel taxaerne er faktisk den hurtigste måde at komme rundt i byen på over korte afstande og har man først vænnet sig til det, så er det fristende ikke at skulle gå længere end højst nødvendigt i varmen og bilosen. Prisen på en tur er fastsat på forhånd og er oftest på mellem 10-30 baht (ca. 2 til 5 kr) alt efter afstand. Hvis man skal køre længere end de normale ruter, må man forhandle prisen selv.